Kako motivisati tinejdžere

Како метакогниција побољшава учење
22.01.2018
Dogma učenje i isključena nastava (UNPLUGGED TEACHING)
19.02.2018

Ako ste poslednju deceniju proveli radeći u školi, sigurno ste primetili da je jedna tema neobično važna svim pedagozima, didaktičarima i metodičarima, a to je motivacija učenika (posebno tinejdžera). Imajući u vidu sve prednosti (i zamke) IKT, nastavnicima je skoro nemoguće da pronađu uspešan recept. Tinejdžeri su sve nezainteresovaniji, a nastavnici sve više nemotivisani.

Fiona Mokslin (nastavnik, prevodilac, autor brojnih radionica, vebinara, udžbenika i knjiga za tinejdžere, dugogodišnji saradnik Britanskog Saveta u Španiji) je u svom blogu veoma inspirativno uporedila motivaciju učenika sa sosom od hleba (tradicionalno jelo u Velikoj Britaniji). Ona podseća da je ključni sastojak za dobru motivaciju zapravo sam nastavnik.

Postoje četiri stvari koje su prema  njenom iskustvu najvažnije:

 

1. Angažovanje (mleko)

Prva faza kod pravljenja sosa od hleba je zagrevanje mleka. Ovo ustvari znači uključivanje, VAŠE angažovanje. Kao nastavnik, podrazumeva se da znate svoj predmet, da ste informisani, obnavljate znanja iz metodologije, kognitivne psihologije, jezika, usavršavate se (što je jedan nivo uključivanja), ali trebalo bi da ste uključeni i na ličnom nivou. To podrazumeva da znate rođendane svojih učenika, da ih sve primećujete, da bar na trenutak sa svakim popričate (to nije lako ako imate puno učenika u odeljenju, pa puta više odeljenja ), da pričate o njihovim ljubimcima, novim cipelama, logou na majici itd., a ne samo o tome zašto ne rade domaće zadatke poslednjih nedelja. Takođe, bitno je i da slušate. Stvarno slušajte svoje učenike, jer je i to lično uključivanje. Pokažite im da primećujete njihov doprinos, pravite mrežu od njihovih odgovora i utkajte ih u svoje komentare, pokažite da ih cenite – to svako voli. Nemojte samo da spremite lekciju i ispredajete je. Slušajući i odgovarajući, vešto hvatajte niti koje vam bacaju i utkajte ih u čas. Naravno da ste Vi nastavnik celom odeljenju, ali ne zaboravite da su oni individue za sebe. Učinite da se osećaju bitnim. Podgrejte mleko.

 

2. Smeh (luk)

Smejte se sa učenicima. Ne njima, naravno. Smeh je dobar i vitalan. U to ne spada ekstremno veselje, niti cerekanje na šale koje se ponavljaju, već na onu vrstu smeha gde se vidi da učenici uživaju. To predstavlja pozitivni emocionalni odgovor, po kom se vidi da su angažovani, da uče, ali i da uživaju. Smeh može da poboljša memoriju, a nešto zabavno na času olakšava rad. Smeh (kao i luk, koji se stavi u toplo mleko) daje ukus.

 

3. Misli – ideje (hleb)

Pored  zabavnih aktivnosti, dobrih odnosa u odeljenju, angažovanja, zanimljivog sadržaja i smeha, u učionici je potrebno i da ohrabrite učenike da razmišljaju. I to tako da stvarno razmišljaju. Ozbiljni sadržaji ili bitne informacije se bolje ističu kada je atmosfera zabavna, uglavnom zato što se iznenada kaže ili uradi nešto ozbiljno, pa se samim tim emocija promeni. Ako su Vam predavanja suvoparna i ozbiljna, neka informacija će se izgubiti u mnoštvu istih. Nekad je “surova realnost” upečatljivija i bolje se pamti. Sećate li se iznenadnih promena emocija (smeh, pa tuga) u Beninjijevom filmu „Život je lep“? Ili kontrasta crvenog kaputa u „Šindlerovoj listi“? Sve je vrednije pomena ako je protkano smehom. Nemojte samo da napišete pravila za upotrebu prezent perfekta – objasnite ih kroz nešto zabavno da bi se istakla. Planirane aktivnosti, pored toga što su zabavne i drže pažnju, zapravo i teraju učenike da koriste mozak i misle. Previše hleba ,u našem slučaju  – ozbiljnih i suvoparnih stvari, zgrudvaće jelo, a neće se napraviti sos. Sa druge strane, mleko i luk bez dodatog hleba biće samo mleko sa ukusom luka. Potreban je pravi odnos hleba da bi sve bilo kako treba.

 

4. Energija i tempo (začini)

Vama kao nastavniku treba energija – to imajte na umu. Treba vam voće i voda – takav tip energije, a ne tipa šećer i kafa. Potrebna vam je mentalna i fizička energija. Ništa ne funkcioniše kada je nastavnik umoran. Setite se seminara sa umornim predavačima koji su bez energije i uporedite ih sa onima koji imaju energije. To nije ona opterećujuća nervozna energija, već ona pomoću koje se nastavnik vrzma okolo, sve primećuje, u sve se uključuje, prihvata raspoloženje učenika, seća se plana časa bez stalnog proveranja beleški, smeši se, ohrabruje, sluša, ćaska – radi sve od navedenog. Kao i količina soli, bibera i muskatnog oraščića koji se dodaju u jelo, tako se i količina energije menja od dana do dana, od časa do časa, ali je činjenica da je morate imati. Sos od hleba bez začina je bezoblična masa. Časovi bez energije su jednolični i ne pamte se. Dakle, brinite se o sebi. Spavajte dovoljno, pijte vodu, vežbajte, šetajte se, smejte se, plešite i uživajte u vašem poslu. Vaša energija ne treba samo vama, već i vašim učenicima.

 

 MOTIVACIJA  TINEJDŽERA  STE  UPRAVO VI.

 

 

Izvor: https://macappella.wordpress.com/

 

Prevela i obradila: Jelena Bibin

Lektura: Jelena Mirkov