Dogma učenje i isključena nastava (UNPLUGGED TEACHING)

Dogma učenje je komunikativni pristup učenju jezika koji podstiče napredak bez upotrebe udžbenika i upućuje na komunikaciju među učenicima i nastavnicima. Dogma učenje je zapravo filozofija učenja. Ona je mnogo više od standardnih metoda učenja na koje smo do sada navikli.

Isključena nastava (unplugged teaching) je termin koji se koristi za ovaj nastavni metod i filozofiju, a koja ima tri glavna cilja:

1) učenje kroz razgovor

2) izuzimanje spoljnih nastavnih sredstava kao što su udžbenici i IKT

3) omogućava da učenici, a ne nastavnici, kreiraju nastavni sadržaj.

Dogme ELT pristup nastavi, bazira se na istraživanju Skota Tornburija i Luka Medingsa, koji su dobitnici nagrade British Council ELT za inovaciju u 2010. godini. Skot Tornburi, profesor i predavač sa višedecenijskim iskustvom (Reading University, Great Britain) je lider ovog revolucionarnog pokreta u pedagogiji. Proučavajući metodološke pristupe tokom godina, on je ustanovio da su učenici preopterećeni upotrebom radnih sveski i audio-vizuelnih pomagala, te nisu više usredsređeni na samu lekciju (…ko zna da li su nekad uopšte i bili). Kreirajući Dogme u učenju, ovi autori zapravo vraćaju učenika u proces učenja. Iako u ovoj metodi postoje određena pravila koja se mogu slediti, u suštini su ona tu samo kao smernica, a nastavnik ih kreira i prepravlja po sopstvenom osećaju.

Glavni razlog zašto je ova tehnika postala tako popularna je zato što se apsolutno fokusira na potrebe učenika. Ne gubi se vreme na sve moguće IKT i power point prezentacije. Imajući u vidu koliko deca danas provode vremena pored računara, sigurno je ogromna prednost ne bombardovati ih i u školi audio-vizuelnim tehnikama, već se vratiti osnovnim tehnikama (“get back to basics”). Ovo je takođe odlična metoda za nastavnike koji rade u teškim uslovima, bez štampača i interneta, a samim tim je i ekološka, jer se ne troši  papir za udžbenike. Sve se može obaviti bilo kad i bilo gde, a nastavnici će se posvetiti samoj nastavnoj jedinici više i bolje, umesto da uče nove web alate.

Moja Dogma učionica:

Učenici ne sede u klupama, jer ako su u veštačkom okruženju, teže će se prirodno izražavati. Mogu da koriste papir i olovku, ali svesku definitivno ne. Ako ste u mogućnosti, omogućite im udobne stolice ili ako su veća odeljenja, prostor za sedenje na mekim jastucima. Nije loše da se neka muzika čuje u pozadini. U “čistoj” Dogma učionici, ne bi bilo ni muzike, osim ako učenici ne pevaju. U opuštenoj atmosferi učenici sami shvataju autonomiju učenja i kontrolišu proces učenja, pa su samim tim voljni da učestvuju. Oni će doći na čas prepuni ideja i entuzijazma, dok ćete vi sa strane samo pratiti i olakšavati proces učenja, a ne pritiskati i siliti. Nastavni materijal obezbeđuju učenici ili vi, ako ga usput nađete. Potrudite se da budete na nivou učenika i ne delite ih po nivoima uspešnosti. Smatra se, takođe, da je korisno da učenici imaju datoteku onoga što uče i savetuje im se da na različite načine beleže svoj rad. Naravno, na njima je da organizuju svoje datoteke, ali je korisno voditi računa o različitim mogućnostima na početku. Npr. umesto pisanja prevoda pored engleske reči za imenice i prideve, savetuje se da nacrtaju nešto. Da bi učenici postali nezavisniji, trebalo bi da uvek imaju pristup monolingvalnim rečnicima, jer su slobodni da pretražuju reči kada god požele. Ovo povećava žeđ za znanjem i verovatno će se pre setiti prevoda naučene reči, nego da im nastavnik kaže.

Za neke kritičare je učionica Dogme učionica za lenje nastavnike koji se ne pripremaju za čas, već samo šetaju i pitaju učenike: ” O čemu želite da razgovaramo danas?” Verovatno se najveći nedostatak ove metode odnosi na učenike i roditelje koji očekuju od nastavnika da daje smernice šta i koliko treba da se zna i za koju ocenu. Oni očekuju odgovarajući plan i program, pa ako se ova metoda predstavi nepažljivo, može se očekivati potpuno suprotna reakcija učenika. Drugi nedostatak je taj što ova metoda predstavlja potpuni izostanak upotrebe tehnologije, pa tako ignoriše ogromno bogatstvo materijala na Internetu.

Dogma učenje je, ipak, mnogo više od toga. Ono podrazumeva da je nastavnik široko obrazovan, elokventan, erudita koji je sposoban da vodi ceo proces nenametljivo, a opet da vlada situacijom i da gleda kako učenici izrastaju u entuzijaste. Ova metoda je zapravo učenje o dijalogu: nastavnici podržavaju učenike kako bi sami mogli da se izraze. Samim tim radi se o slušanju. Nastavnici slušaju priče učenika, pokazuju interes, identifikuju potrebe, pa tako izgrađuju lekciju i pomažu učenicima da konstruišu znanje.

Izvor :  http://groups.yahoo.com/group/dogme/ where lively Dogme related debates take place and exchanges of ideas are constant.Jo Bertrand, Teacher, Materials writer, British Council Paris http://scottthornbury.wordpress.com/2010/02/28/d-is-for-dogme/

Prevod i obrada: Jelena Bibin

Lektura: Jelena Mirkov